måndag 21 januari 2013

Borrelia


Jag har haft en skön helg i stugan med maken. Dom mest framträdande biverkningarna just nu är träningsvärk efter snöskottningen!

I förmiddags var det dags för veckans blodprov. Sedan for jag till hudkliniken. När hudläkaren fick se mitt utslag på låret som jag tidigare skrivit om (2/1 och 7/1) sade hon direkt: ”Du  har ju borrelia!” och skrev ut antibiotika (Doxyferm). Att jag inte kommit på det själv! Jag har ju haft det förut och borde ha känt igen det, men det hade hunnit bli så stort innan jag upptäckte det, så tanken slog mig aldrig. Nu är det i alla fall omhändertaget. Skönt att inte ha okända bakterier som skvalpar runt i kroppen när immunförsvaret försvinner!

Så var det den egentliga orsaken till mitt besök:  I december var jag och tog bort en brun fläck på skuldran som det visade sig vara cellförändringar i. Hudläkaren sade att dom med största sannolikhet fått bort alltihopa, men ville ta bort ärret också för att få ytterligare marginaler, och det var det vi gjorde idag. 6 stygn. Förändringen är ett malignt melanom, men av den allra bästa sorten. Det är en ytlig variant (SSM), bara 0,2 mm djupt (Clark II). På vanlig svenska sade hon att hade det bara varit en liten gnutta mindre djupt så hade det klassats som ett förstadium, och att alla överlever den här lindriga nivån. Det är alltså inget att oroa sig för, men det var väldigt bra att jag fick bort den så tidigt! Normalt gör man ingenting ytterligare med så’na här förändringar – inte ens uppföljning. Men för att jag ska känna mig lugn bestämde vi att vi tar ett återbesök om ett halvår, och det känns väldigt bra.

Pratade med kontaktsjuksköterskan i telefon för att informera om det senaste och få OK på att börja med antibiotikan.

Ja, är det inte det ena så är det det andra......eller varför inte båda delarna! Mammografin jag var på i december visade i alla fall inga tecken på bröstcancer. Alltid något att glädja sig åt!  J

Nu har jag inga mer inbokade sjukvårdsaktiviteter den här veckan, så jag ska ägna mig åt lunch-dejter, promenader, träning och vila!

12 kommentarer:

  1. Men vilken tur att dom såg att de var borrelia så du kunde få medicin snabbt! Har aldrig haft det själv, men gör de ont? Tycker verkligen du är värd en ledig vecka framför dig och att du verkligen ska njuta av alla middagsdejter! Hade vi bott närmare hade jag bokat in en middag för oss allihopa :). Hoppas allt är bra annars med dig och er! Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borrelia kan visa sig på många olika sätt, men för mig har det alltid (det här är 3:e gången) varit ett runt utslag runt bettet, som en ring som kliar en aning. Det här har tydligen inte kliat tillräckligt efterson det hunnit växa sig så stort innan jag såg det.
      Allt är bara bra med oss i övrigt. Det är verkligen synd att ni bor så långt borta, för det hade varit härligt att ses oftare! Vi får se om det går att klämma in något!
      Krama familjen från mig!

      Radera
  2. Okey ja då ska jag hålla utkik i sommar så vi inte går något oväntat :).
    Skönt att det rullar på för er, och att ni är starka tillsammans! Vi har pratat lite på skoj om hur de vore att flytta upp, och de skulle vara jätte kul men som vi ser det nu så skulle det nog inte funka. Men man vet aldrig!

    Föresten, jag såg i ett tidigare inlägg att du spelar wordfeud, tänkte om man skulle våga sig på en match :). Om du vill kan du adda mig : willibab

    SvaraRadera
  3. Vissa får allt, andra får inget, känns det som ibland.
    Jag som var naiv och trodde att man bara kunde ha en cancersort i taget. Men nu hade du turen att bli kollad i tid!
    Stugan ser helmysig ut. /Monne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var skönt att få bort den, och även att få antibiotika för borrelian så den försvinner.
      Jag har behandling v.6 (4-8/2) kl. 10.45 varje dag, och jag brukar ta till en halvtimme för eventuella trafikproblem, så jag sitter oftast i väntrummet till dagvården en halvtimme innan. Om ni är i närheten då vore det jättekul om ni sökte upp mig där. En 53-åring i mellanblond page som troligen sitter och spelar wordfeud på telefonen. :)

      Radera
  4. Hej vännen
    tack för en mycket trevlig lunch idag och tack för att du påminde mig om bloggen. Du har helt rätt - den handlar mycket om sjukdom men det är ju det den är till för! Ett snyggt och enkelt sätt att få ut information om det som händer just dig och på dina premisser. I övrigt känner jag igen mig i dina beskrivningar av möten med vårdpersonal, frågorna som bara dyker upp från ingenstans

    SvaraRadera
  5. Som förstagångsbloggare måste man få två försök:
    Jag känner igen mig i dina beskrivningar, frågorna som bara dyker upp från ingenstans, helt oförutsedda bohov snabb övergång från stor aktivitet till absolut vila. Det allra bästa är ju att bloggen är att du sprider information på dina egna premisser. Kul! /HC

    SvaraRadera
  6. Va bra, du satsar på en HEL renovering :) Ska vi shoppa kläder också :p?

    /Jane

    SvaraRadera
  7. Hahaha... Ja det kanske får bli nåt att se fram emot när allt det här är över! En ny garderob!
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Hej fina du, är du hemma på lördag? Orkar du med ett besök då?
    KRAAAM/Gunnel

    SvaraRadera
  9. Nej, jag åker till kusinerna i Söderhamn i helgen med tre andra kusiner härifrån. Vi blir 7 tjejkusiner med en massa god mat, vin, promenader och prat. Ska bli jättekul!
    Nästa helg däremot är jag helt fri åtminstone på fredagen och lördagen, men det kanske inte passar dig?
    Kram
    AK

    SvaraRadera